Friday 17 February 2012

CAPITOL HILL

Kesempatan melawat Capitol Hill memberi ruang untuk melihat bagaimana Amerika berusaha bersungguh- sungguh untuk mempromoaikan kepercayaan mereka. Lawatan dimulakan dengan video yang bertajuk ' One out of many....'. Video ini adalah bahan propaganda kelas pertama menceritakan sejarah Amerika, perang saudaranya, juga kerencaman dan kepelbagaian masyarakatnya. Tetapi mereka tetap unik dan bersatu.

Lawatan diteruskan dengan menelusuri banguanan asal Capitol Hill yang dipenuhi dengan patung-patung pemimpin mereka di serial bilk yang disinggahi. Kami sentiasa ditemani dengan pemandu pelancung khas Capitol Hill. Wanita itu tak jemu bercerita tentang keagungan pemimpin mereka dan tidak lokek ilmu bila dihujani dengan pelbagai pertanyaan.

Pelancung luar negara juga diberi keistimewaan untuk menonton perbahasan Senat dan Kongres secara langsung. Kami berkesempatan melihat pembentangan di Dewan Senat. Dalam dewan itu, hanya pembentang dan pegawai Senat sahaja yang ada. Senator yang lain sibuk kot.

Keseluruhan lawatan selama satu setengah jam ini adalah percuma.

Begitulah kesungguhan Amerika mempromosikan kepercayaan mereka. Bagaimana pula kita mempromosikan negara yang kita sayangi ini?

No comments:

Post a Comment